052-5637133
yosefhaosef@gmail.com

אספנות משחקי קופסא וצעצועים והקשר לפינוי תכולת דירה או פינוי ירושה

מטרת המאמר היא להסביר כיצד ניתן להעריך באופן עצמאי צעצועים ומשחקי קופסא ישנים, להדגים מספר קלסיפיקציות של אספנות ואספני משחקים, להציג מגמות עתידיות של אספנות זו ולעמוד על הקשר שבין פינוי תכולת דירה לאספנות משחקים.

אם הגעתם לדף זה כנראה שחיפשתם בגוגל "אספני צעצועים" או "אספנות משחקי קופסא", וסביר שהתגלגל לידיכם אוסף של צעצועים ישנים או משחק קופסא עתיק שנראה לכם מיוחד או כזה שעשוי להיות בעל ערך. ובכן, הגעתם למקום הנכון, כאן תלמדו להעריך באופן עצמאי את שווי המשחק או אומדן הצעצוע הישן שבידכם. אבל עוד לפני שנתחיל, חשוב להסביר אודות הקשר שבין פינוי תכולת דירה או פינוי ירושה לבין פריטי אספנות.

רוב האנשים שקיבלו לידיהם דירת ירושה המכילה פריטים ישנים נוטים לעשות טעות נפוצה ולא לייחס חשיבות לתכולת העיזבון, אלא מבקשים לממש מהר ככל האפשר את הרווחים מהנכס עצמו. ברוב המקרים הם יטו לחפש באינטרנט את הביטוי "פינוי תכולת דירה בחינם" או "פינוי דירה" על מנת להגיע לבעלי מקצוע הקונים תכולות דירה. בעלי מקצוע אלו הם סוחרים ממולחים שברוב המקרים ידרשו מכם תשלום עבור פינוי תכולת הדירה או פינוי הירושה, ובדרך יעשו קופה שמנה ממכירת החפצים הישנים שלכם לסוחרי יד שנייה.

לכן, לפני שאתם פונים לעסקני פינוי תכולת דירה עליכם לעשות מעט שיעורי בית, אני ממליץ לכם לקרוא בשאר דפי האתר על אספנות תקליטים, אספנות ספרים, ובכלל על האופן הנכון שבו יש לבחור חברת פינוי תכולת דירה, מבלי לגלות בדיעבד שהפסדתם סכומי כסף משמעותיים רק בגלל חוסר בידע.

אז נחזור לנושא המאמר, אספנות משחקי קופסא וצעצועים. באופן כללי, משחקים תמיד היו חלק מהווייתו של האדם החל משחר הציוויליזציה האנושית, והם עד היום חלק אוניברסאלי ובלתי נפרד מההתפתחות של ילדים בכל רחבי התבל, ללא קשר להיות המדינה נחשלת או מודרנית ומשגשגת.

אספנות צעצועים ומשחקי קופסא ישנים או עתיקים נחשבת לאחד מתחומי האספנות הנחשקים בשנים האחרונות. אגב, ההבדל בין משחק קופסא עתיק או משחק קופסא ישן הוא גיל המשחק, באופן גס ניתן לקבוע שכל משחק קופסא או צעצוע בני למעלה ממאה שנה ייחשבו כעתיקים, והמוקדמים יותר ייחשבו לכל היותר ישנים או וינטאג'.

נראה שבשנים האחרונות יותר ויותר אספנים צעירים נמשכים לתחום אספנות ססגוני ומרתק זה. אם ננסה לרגע לאפיין האספנים עצמם נגלה שבפנינו שתי קבוצות עיקריות, הראשונה תכלול את האספנים המלקטים צעצועים ומשחקי קופסא מהתקופה שקדמה להולדתם - ורק ממנה. קבוצה שנייה תאסוף משחקים וצעצועים אך ורק מתקופת ילדותם ונעוריהם, ולא מתקופות מוקדמות יותר. כמעט שאין בנמצא אספנים שאוספים צעצועים או משחקים ישנים "מכל הבא ליד" או מבלי שהם מגבילים עצמם לשנים מסיימות או ז'אנר ספציפי. קלסיפיקציות נוספות יכולות מבוססות על סוגי משחקים: צעצועי פח, משחקי קופסא, בובות גומי, צעצועים מכאניים, מכוניות צעצוע, רכבות ועוד ועוד.

בישראל, רוב אספני המשחקים והצעצועים יעדיפו לאסוף פריטים ישראליים ולא פריטים שיוצרו בחו"ל, ואספנות זו היא תת אספנות של תחום רחב יותר שנקרא אספנות ישראליאנה.

כשעוסקים באספנות משחקי קופסא אי אפשר שלא להזכיר את היצרן הפורה והוותיק ביותר בפלשתינה - ישראל, הלא הוא בנימין ברלוי. ברלוי נחשב לכהן הגדול של ייצור משחקים וצעצועים שאופיינו בליטוגרפיות מאלפות והוראות משחק מרתקות, ששיקפו (יש יאמרו עיצבו) את האתוס הציוני בימיה הראשונים של המדינה. סימן ההיכר המובהק של ברלוי כלל לוגו של שני דקלים ארץ ישראליים הנוטים זה לזה העוטפים ספר פתוח עליו לרוב היה מוטבע מספרו הסידורי של המשחק. ברלוי עלה לארץ בשנת 1921 וכשנה לאחר מכן פתח בתל אביב שתי חנויות ('ספרות' ו 'עתיקה') ועיקר מרכולתו כללה ספרים ומכשירי כתיבה כשבהמשך החליט לייצר בעצמו משחקי קופסא שלכולם מכנה משותף ברור - שילוב מופגן של ערך פדגוגי ציוני ואהבת הארץ. כמעט כל המשחקים המוקדמים של ברלוי (שייצר משחקים עד תחילת שנות השישים) נחשבים למבוקשים ביותר בקרב אספנים שיהיו מוכנים לשלם סכומים משמעותיים עבורם. הבעיה המרכזית היא שתחום זה של אספנות משחקי קופסא או צעצועים נחשב עדיין בחיתוליו בישראל, ואין בנמצא מספיק אספנים שיהיו מוכנים סכומי עתק עבור צעצוע ישן או משחק קופסא מתפורר.

תור הזהב של המשחקים החל בישראל דווקא בשנות השישים והשבעים, אז צצו כפטריות יצרנים רבים כמו עמרנה (שהפכה בשנות ה 70 לגל החדש), דעת, גיל, משחקי פרץ, עדלידע, נאוה, מסדה, המשחק, גינדי ועוד ועוד.

כפי שכבר ציינו קודם לכן, המשחקים שיקפו תמיד ובאופן מדויק את הלך הרוח בחברה הישראלית בהתאם לתקופה בה יוצרו. בין אם מדובר על משחקים שיוצרו בעיתות מלחמה (בעיקר מלחמת ששת הימים) או משחקים שביקשו להצביע על חידושים טכנולוגיים של אותה התקופה (הגעת הטלוויזיה לישראל, הנחיתה על הירח וכו').

 

אז אלו משחקים נחשבים לבעלי ערך אספני ועשויים להניב לכם רווחים כספיים?

1.      כפי שכבר הזכרנו, הרוב המוחלט של משחקי הקופסא שיוצרו ע"י ברלוי נחשבים צמיד למבוקשים ולבעלי ערך. הגביע הקדוש של משחקי ברולי יהיה ללא ספק הגרסא המקודמת של המשחק "טיול בארץ" שיצא לאור בשנת 1926. יוצאי הדופן יהיו המשחקים שיוצרו בתחילת שנות השישים והיו בעלי מאפיינים אוניברסאליים, ופחות פרטיקולאריים - ישראלים, ולכן הם ייחשבו למבוקשים פחות.

2.      משחקים של חברת "נאוה" – אלו יוצרו בכמויות קטנות יחסית, ועסקו לרוב בחינוך לאתוס ציוני, לכן גם אופיינו בסממנים ויזואליים ציוניים בולטים. משחקי נאוה הם באופן יחסי נדירים יותר ומבוקשים יחסית (משחקים כמו כיבוש ההר, כן המפקד, טובים השנים וכו').

3.      משחקים בעלי סממנים מליטריסטיים – משחקים פטריוטיים צבאיים כמעט תמיד יהיו מבוקשים, אך כמו בתחומי אספנות אחרים, דווקא בגלל שמדובר על קבוצה קטנה של אספנים אדוקים, מרגע שהאספן השיג את משחק הקופסא (במחיר מופקע) משחק דומה עשוי שלא להימכר לפרק זמן ארוך מאוד, או להימכר בסופו של דבר בשמינית המחיר. כאן באים בחשבון המשחקים: שישה ימים ביוני, משחק האלופים של הבנק הבינלאומי, משחק הניצחון, צה"ל בגבורתו, סיני, הסיבוב השני, קלע למטרה ועוד.

4.      משחקי קופסא בעלי אתוס ציוני (אוטופי) בולט: מדן ועד אילת, קומזיץ, ירושלים של זהב, נפט, אילת, הי דרומה, ועוד.

5.      צעצועי מתכת: כאן יבואו בחשבון בעיקר צעצועים של חברת שי הישראלית. בקטגוריה זו הגודל בהחלט קובע, ככל שהמחשק גדול יותר כל הוא יהיה שווה כסף רב יותר.

צעצועי האספנות הנמצאים בתהליך דעיכה, משחקי הקופסא הבלתי אסיפים בעליל ומגמות עתידיות באספנות צעצועים

1.      צעצועי גומי של חברת מאייר - חברה משפחתית בעלת מפעל למוצרי גומי ביפו, שהחלה לייצר דמויות מגוונות של בובות גומי צבעוניות החל מאמצע שנות החמישים. אספנות של בובות מאייר הייתה פופולארית מאוד במהלך שנות ה 90, אך כמו  שקורה לפעמים עם מגמות של אספנות, כיום הבובות הללו כמעט ולא נאספות עוד ואין להן דרישה. האספנים הוותיקים כבר שמו ידם על רוב הבובות, וכמעט ולא קמים אספנים חדשים לבובות מאייר. נכון להיום, מוכרי בובות מאייר עדיין לא יישרו קו עם מגמות השוק המשתנות, ודורשים עבורם מחירים מופקעים, למרות שבתוך תוכם הם יודעים שהדרישה לבובות הללו כמעט ונעלמה.

2.      משחקי קופסא של חברת אמקור - ייצור משחקי הקופסא של אמקור החל מאמצע שנות השבעים. לא ברור כ"כ למה, ייתכן שבגלל העיצוב המשעמם או הליטוגרפיות החד גוניות, אך כיום אין בנמצא אספנים של משחקי אמקור. כאמור, האמירה שמשחקי קופסא של אמקור הינם בלתי אסיפים, חייבת להיות תחומה בזמן, כיוון שקשה באופן אמיתי לנבא מה יהיה הבונטון הבא בתחום אספנות הצעצועים או המשחקים.

3.      מגמות עתידיות והשקעות כספיות - אם הייתי צריך להמר על תחום או תקופה שתהפוך מבוקשת ביותר בקרב אספני צעצועים בשנים הקרובות הייתי בקלות בוחר צעצועים ומשחקים שיוצרו במהלך שנות השמונים.

שנות השמונים אופיינו בהתפתחות דיגיטאלית מהירה, המצאת המחשב לשימוש ביתי ומשחקי הווידיאו, שעוני הסווטש הססגוניים, הקובייה ההונגרית, תוסיפו לאלו את המצאת הווקמן וה MTV ויש לכם קרקע פורייה ליצירה של תשתית אספנות תקופתית. תוסיפו לכך את המאפיינים הפסיכולוגיים של דור ה Y שכוללים עיסוק עצמי מוגזם (על סף הנרקיסיזם...) ותחושת געגוע למשחקים שידם לא הייתה משגת כילדים, והרי יש לנו דור חדש של אספני צעצועים ומשחקים.

לסיכום, במאמר זה ניסינו להבין מהם המניעים לאספנות משחקי קופסא או צעצועים והתמקדנו באופן בלעדי במשחקים ישראלים. הצגנו מספר כללי אצבע שיכולים לתת הערכה ראשונית של שווי משחקי הקופסא שבידכם ומנינו את המפעלים המרכזיים של יצרני הצעצועים בישראל.

חשוב לא פחות, הסברנו על הקשר בין פריטי אספנות לבין פינוי תכולות דירה או פינוי ירושות ועיזבונות. הדגמנו כיצד רוב העוסקים בתחום זה פינוי דירה מנצלים את חוסר הידע, הלחץ הפסיכולוגי, והרצון למימוש מהיר של רווחים מהנכס עצמו, וכך הם משחקים לידיו הממולחות של סוחר פינוי הדירות. לכן, לפני שפונים לחברה העוסקת בפינוי תכולת דירה חשוב לבצע הערכה ראשונית של שווי הפריטים הישנים, ורק לאחר שהפקנו מהחפצים הללו את המקסימום האפשרי, ניתן יהיה לפנות לאחת החברות המציעות שירות זה.

 

 

 

האתר נבנה במערכת 2all בניית אתרים