052-5637133
yosefhaosef@gmail.com

אספנות ואספני הגדות של פסח - כיצד קובעים שווי של הגדות ישנות?


מטרת המאמר היא להסביר כיצד ניתן לתמחר אוסף הגדות פסח, להכיר את המשתנים החשובים עבור אספני הגדות בבואם לרכוש אוסף, ולהדגים אילו הגדות נחשבות לנחשקות ומדוע, וכן לעמוד על הקשר בין פינוי תכולת דירה או ירושה להגדות פסח נדירות
 

אם הגעת לדף זה, סביר שיש בידכם אוסף הגדות של פסח למכירה, או שיש בידכם הגדה שנראית לכם במבט ראשוני ככזו שעשויה להיות בעלת ערך. ייתכן גם שאתם עומדים לפני פינוי תכולת דירה ישנה או מפרקים אוסף ספרים ישן וגילתם כי יש בידכם אוסף הגדות לפסח, או שפשוט ביקשתם לקרוא יותר פרטים על אספני הגדות של פסח. לפני שאסביר על אספנות הגדות ואנסה להדגים מה הופך הגדה למבוקשת ואספנית, אדגיש שהאתר כולו בנוי כמקור מידע למגוון של תחומי אספנות, ואם אתם נמצאים בצומת של פינוי דירות נפטרים, קחו בחשבון שיש מצב שאתם מחזיקים בפריטי אספנות של ממש, ואתם רק לא יודעים זאת. 

שניה לפני שאסביר על אספנות ואספני הגדות של פסח, אציג את הטעות הנפוצה של רוב האנשים הנמצאים בצומת של פינוי תכולת דירה או פינוי ירושה. בד"כ יורשי הנכס נוטים ליחס חשיבות מועטה להררי החפצים הנמצאים בדירה, ולכן ברוב המקרים הם יפנו לעסקני "פינוי דירות". זוהי טעות יחסית נפוצה כיוון שהאחרונים הם סוחרים ממולחים המנצלים את הלחץ בו שרוייה המשפחה המעוניינת לפנות את הדירה בהקדם האפשרי לשם מכירתה או השכרתה. רוב האנשים לא יודעים שתכולת הדירה עשויה להכיל חפצי אספנות רבים ובעלי ערך. רובנו טועים לחשוב שפריטים הנחשבים לחפצי אספנות כוללים רק פסלים, ציורים וכלי כסף, אך בפועל, רוב המסחר באספנות שמור בכלל לפריטים כמו תקליטים, ספרים, מסמכים, צעצועים וכן כן, גם הגדות של פסח.

לכן, אם ירשתם דירה עם הררי חפצים ואתם זקוקים לשירותיו של מפנה תכולת דירה המתינו מעט, אני מזמין אתכם לפנות אלי על מנת לתת לכם הצעת מחיר משתלמת.

לעניינו, הגדות של פסח עשויות בהחלט להחשב כפריט אספני ובמקרים מסיימים אוסף כזה עשוי להיות בעל ערך כספי משמעותי. תחילה אנסה להסביר על הפרופיל של אספן ההגדות הממוצע, על אופן הסיווג של הגדות ועל הדרך שבה נקבע ערכה של הגדת פסח.


כשעוסקים בנושא אספנות הגדות של פסח, ניתן באופן גס לדבר על שלושה סוגים של אספנים, אספני הגדות פסח מסורתיות, אספני הגדות בלתי קונבנציונליות ואספנים של הגדות משני הסוגים שהוזכרו. רוב ההגדות הלא מסורתיות יוצרו החל מתחילת המאה ה 20, כשאת עיקר הנפח תופסות הגדות הקיבוצים שנחשבות למבוקשות בקרב אספנים. כמובן שישנם סוגים נוספים של תתי התמחויות איסוף, כמו אספנות הגדות פסח צבאיות, הגדות פקסימליות, הגדות פסח מתורגמות, הגדות פסח מאוירות, הגדות פסח לילדים ועוד.  במאמר זה אעסוק בעיקר בהגדות פסח לא מסורתיות.

הגדות פסח לא מסורתיות

בדיוק כמו עם פריטי ישראליאנה אחרים, ההגדות שיוצרו בארץ בתקופות שונות (טרם ולאחר הקמת המדינה) היו בעלות מטרה רחבה הרבה יותר מאשר התפקיד הפונקציונאלי הצר של ייצוג הנרטיב של הנס האלוהי ביציאת מצריים והמעבר מעבדות לחירות. ההגדה של פסח שימשה בין היתר כר נוח להעברת מסרים ורעיונות ציוניים - לאומיים, כשהתשתית הרעיונית היא להשתמש במוטיב הדתי של מעבר מעבדות לחירות לצרכים חילוניים ציוניים. הגדות של פסח ייצגו ושקפו בתקופות שונות תהליכים, זעזועים והתפתחויות שהתרחשו בחברה הישראלית המתגבשת, והן נועדו להבליט, להדגיש ולהבנות רעיונות וכיוונים שאליהם ביקשו כותבי ההגדה להביא את החברה הישראלית המתהווה.


כאמור, ניתן לזהות את המגמות הללו בעיקר בהגדות הלא מסורתיות שיוצרו בקיבוצים ובתנועות הנוער. בהגדות הללו המסר היה ברור ומדויק, החלפת הרעיון של גאולה באמצעות נס אלוהי, לגאולה עצמית באמצעות לאומיות, ציוניות ועבודת אדמה. בנוסף, ההגדות הקיבוציות ביקשו להבנות זהות יהודית חדשה ולהפוך היהודי הישן, הגלותי והפאסיבי ליהודי חדש שהינו יוזם, לוחם וחלוץ. באופן דומה משקפים האיורים בהגדות האלטרנטיביות הלכי הרוח פוליטיים וחברתיים, בין מדובר על הגדות בהן מופיעים חיילים נאציים, חיילים יהודיים, קרבות שריון מפוארים ועוד.    
  

סה"כ רציתי למכור את אוסף ההגדות שלי, למה אתה מקשה?!

אז איך כל ההסבר ההיסטורי - סוציולוגי הזה קשור לאספנות הגדות של פסח, וכיצד הוא יכול לסייע למי ששוקל למכור את אוסף ההגדות שלו או מעוניין להעריך את שוויו.


ובכן הקשר הוא פשוט. אספני ישראליאנה מנסים לזהות תהליכים ושינויים במבנים חברתיים כפי שאלו מיוצגים בחפצים שונים, וכיוון שכבר ציינו שההגדה היא קרקע פורייה שאליה ניתן לצקת רעיונות ותפיסות אידיאולוגיות, אזי ככל שההגדה שבידכם היא יותר אזוטרית מבחינת המסר, המרחק מהמסורת או האיורים, כך סביר  שתהיה נחשקת ויקרה יותר.


חשוב לציין שבמסגרת הניסיונות להעביר רעיונות לאומיים - ציוניים באמצעות הפיכת ההגדה של פסח לחילונית, התקיים במקביל תהליך הפוך, הפיכת יום העצמאות לחג בעל סממנים דתיים המאפיינים את חג הפסח, ששיאם ב"הגדת סדר יום העצמות" ודומותיה. הגדות לסדר יום העצמאות יצאו במספר גרסאות מתחרות שכולן מדגימות דגם ברור של סעודת חג,  קריאת טקסט, ושירה רפטטיבית, כשבכל שלב ושלב המטרה היא הנצחת הגבורה ההיסטורית והחוויה הלאומית ציונית.

 למשל, בהגדה לסדר יום העצמאות של ד"ר צבי כנר ישנן הנחיות ברורות לקישוט השולחן ("עלי זית או דמויות יונים ואגוז שהוא בגימטרייה "טוב"), הוראות לסדר הישיבה ("רצוי שעקרת הבית תשב בקצה השולחן כדי שלא תטריח את המסובים בצאתה ובשובה"), או תפריט אוכל מובנה היטב ("חובזה לזכר מצור ירושלים, קרפלך כסמל למכות שהנחתנו על אויבנו במלחמת יום העצמאות ולקינוח עוגת שבעת המינים").

לסיכום, במאמר זה עסקנו באספנות של הגדות לא מסורתיות לפסח, וניסינו להבין למה ההגדות הללו כ"כ נחשקות כ"כ בקרב אספנים ומהם התהליכים החברתיים שהשפיעו על כתיבת ההגדות הללו. הזכרנו שני תהליכים מקבילים הפוכים בעלי מטרה משותפת:

1.       הפיכת ההגדה המסורתית לחילונית על מנת להעביר רעיונות ואידיאלים לאומים ציוניים.

2.       ניסיון להפוך את יום העצמאות לחג דתי, תוך יצירה של הגדה חילונית לאומית בעלת סממנים טקסיים דתיים.
 

להזכירכם, אם אתם בצומת של פינוי תכולת דירה, או אם אתם שוקלים למכור או לפרק אוסף ספרים גדול ומצאתם אוסף הגדות של פסח, אשמח אם תיצרו עמי קשר על מנת שאציע לכם מחיר עבורו. רוב האנשים לא נוטים להקדיש זמן רב להגדות הפסח שירשו עם תכולת הדירה ונוטים להשליך או לוותר עליהן במסגרת תהליך פינוי תכולת דירה.

 

logo בניית אתרים